Urlop to długo wyczekiwany okres relaksu i odpoczynku. Bardzo często wyjazd do atrakcyjnego turystycznie miejsca wiąże się także z dużymi wydatkami. W sytuacji, gdy z winy biura podróży nasz urlop nie będzie wyglądał tak, jak to sobie zaplanowaliśmy, mamy prawo być niezadowoleni i rozżaleni. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że możemy w takiej sytuacji dochodzić odszkodowania od biura podróży za zepsuty lub zmarnowany urlop.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami możemy w takiej sytuacji uzyskać zwrot części lub całej kwoty zapłaconej za wadliwie wykonaną usługę turystyczną. Możemy także ubiegać się o odszkodowanie za wyjazd urlopowy, który z winy organizatora nie doszedł do skutku. Spójrzmy, jak wygląda procedura i co możemy w takiej sytuacji zrobić.
Dochodzenie odszkodowania za zmarnowany urlop
W przypadku dochodzenia odszkodowania od biura podróży za zmarnowany urlop kluczowe znaczenie mają dwie sprawy. Pierwszą są, wynikające z zawartej z biurem umowy, zobowiązania, jakie podjęło wobec nas biuro. Druga to właściwe udokumentowanie zaistniałej sytuacji. Od tych dwóch elementów zależy to, czy nasze starania przyniosą w pełni oczekiwany skutek.
Umowa z biurem podróży zwykle zawiera opis i dokładne parametry oferowanego w ramach usługi turystycznej pakietu. Powinny znajdować się tam wszystkie elementy, jakie biuro obiecuje nam w swojej ofercie. Umowa powinna precyzować m.in. standard hotelu, położenie pokoju, znajdujące się w nim udogodnienia, a także pełen opis wszystkich atrakcji oferowanych przez hotel, np. możliwość korzystania z basenu kąpielowego, ilość i rodzaj posiłków lub opis okolicy, choćby odległość od plaży lub wskazanie, jaki jest jej charakter (piaszczysta, kamienista, z darmowymi hotelowymi leżakami itp.).
W przypadku, gdy podczas pobytu oferowane na miejscu warunki, odbiegają od podanych w umowie, warto zadbać o sporządzenie odpowiedniej dokumentacji. Może to być np. nagrany film, zdjęcia lub świadectwa innych uczestników wyjazdu.
Procedura postępowania
Gdy stwierdzimy, że biuro nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania i zdobędziemy dowód potwierdzający zajście konkretnego zdarzenia, najlepszym wyjściem będzie złożenie reklamacji u rezydenta biura w miejscu, w którym przebywamy. Reklamację możemy również złożyć po powrocie z wakacji, choć trzeba mieć na uwadze obowiązujący 30-dniowy termin na zgłoszenie naszych roszczeń.
Jeśli biuro nie zareaguje na nasz wniosek w oczekiwany przez nas sposób lub uznamy, że oferowana kwota odszkodowania jest niewystarczająca, powinniśmy skorzystać z pomocy kancelarii adwokackiej i skierować do sądu pozew o odszkodowanie. Adwokat, który zajmie się sprawą, w naszym imieniu przedstawi sądowi zgromadzone dowody i poprze je odpowiednią argumentacją.