Portal Rejestrów Sądowych (PRS) to działająca od 01.07.2021 r. elektroniczna odsłona obsługi wniosków składanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Minął więc już ponad rok od jego wdrożenia. Mimo pewnych utrudnień i problemów praktycznych, system działa ogólnie dobrze i spełnia swoje zadanie. Na pewno co do zasady, w sprawach typowych i nie wymagających szczególnych procedur, obieg dokumentów jest szybszy i prostszy.
Newsletter – nowość w PRS
Niedawno PRS otrzymał nową funkcjonalność tzw. “newslettera”. Jest to bezpłatna usługa pozwalająca na monitorowanie wybranych podmiotów wpisanych do KRS (wg wskazanego numeru KRS). Pozwala ona na śledzenie zmian wpisów w KRS. Subskrypcję newslettera można znaleźć na samym dole tej strony (link).
Funkcjonalność
Wedle oficjalnej informacji newsletter informuje o następujących zdarzeniach dla monitorowanych podmiotów:
- rejestracja sprawy na wniosek wskazując sygnaturę i datę rejestracji sprawy,
- rejestracja sprawy z urzędu wskazując sygnaturę i datę rejestracji sprawy,
- zmiana danych w rejestrze wskazując sygnaturę sprawy, datę i numer wpisu.
Powiadomienia o zdarzeniach dokonywanych co do monitorowanych podmiotów mogą być przekazywane na konto użytkownika w PRS oraz opcjonalnie na adres poczty elektronicznej powiązanej z kontem użytkownika w PRS.
Co ważne, użytkownik może zamówić monitorowanie do 50 podmiotów zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym i dla każdego z nich określić następujące parametry:
- okres monitorowania (data od – data do) – maksymalny okres 1 rok,
- otrzymywanie dodatkowych powiadomień e-mail.
Przydatność
Jest to praktycznie pierwsza tego typu, oficjalna – publiczna – usługa monitorowania podmiotów wpisanych do KRS. Będzie ona przydatna przede wszystkim dla samych zarządów czy właścicieli spółek prawa handlowego, jak i na cele tzw. białego wywiadu, a więc weryfikowania danych swoich kontrahentów.
Polecam korzystanie z nowego, bardzo przydatnego narzędzia każdemu, dla kogo może to okazać się pomocne.
Nasza Kancelaria korzysta już z newslettera na cele pomocy prawnej świadczonej klientom, w ramach obsługi spółek prawa handlowego. Zarówno na cele weryfikowania aktualności wpisów, jak i sprawdzania innych podmiotów, powiązanych kontraktowo lub organizacyjnie. Limit maksymalnie 50 podmiotów nie jest tu przeszkodą, albowiem dotyczy on tylko 1 adresu e-mail.